Hurda teşvikiyle ÖTV’siz araç açıklaması!
Milliyetçi Hareket Partisi'nin (MHP) 25 yaş üstü araçların hurdaya ayrılması ve yerine yerli üretim araçların alınmasını teşvik eden kanun teklifi, otomotiv sektöründe büyük yankı uyandırdı. Kamuoyunda 'hurda teşviki' olarak bilinen bu düzenleme, otomotiv şirketleri ve tüketiciler tarafından yakından takip ediliyor.
MHP’nin, 25 yaş üzeri araçlar için Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti sunan kanun teklifi Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM) sunduğu günden bu yana, kamuoyunda heyecan uyandırdı. Ancak, otomotiv sektörü uzmanları “ÖTV’siz sıfır kilometre araç satışı” beklentisinin gerçekçi olmadığını savunuyor.
Yerli Üretim Araçlara Teşvik Hedefleniyor
Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Genel Başkan Yardımcısı ve Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir’in hazırladığı teklif, 25 yaş üstü araçların hurdaya ayrılarak çevre dostu, yerli üretim araçların teşvik edilmesini amaçlıyor. Yıl sonunun yaklaşmasıyla birlikte bu düzenleme, tüketicilerde yeni fırsat beklentileri oluşturdu.
Otomotiv Sektöründen Kritik Yorumlar
Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, geçmişteki benzer uygulamaları hatırlatarak, ÖTV muafiyetinin mevcut ekonomik şartlarda pek mümkün olmadığını belirtti. Erdem, “ÖTV’siz sıfır kilometre yerli araç satışı şu an uzak bir ihtimal. Ancak belirli bir ÖTV indirimi ile yerli araç alımı kolaylaştırılabilir” dedi.
Rant Düzeni ve Suiistimallere Karşı Önlemler Şart
Erdem, geçmişteki hurda teşviklerinde ortaya çıkan fırsatçılık durumlarını da gündeme getirdi. Eski araçların fiyatlarının teşvik dönemlerinde yapay olarak arttığını belirten Erdem, önerilen düzenlemede bazı önlemlerin alınması gerektiğini vurguladı:
Ruhsat Sahipliği Şartı: 25 yaş üzeri araçlar için araç sahipliğinin 1-3 yıl gibi bir süreyle sınırlandırılması.
Yeni Araç Kullanım Süresi: ÖTV indiriminden faydalanarak alınan sıfır araçların, 3 ila 5 yıl satılmasının engellenmesi.
Ağır Hasarlı Araçlara Özel Kontrol Gerekiyor
Kanun teklifinde yer alan ağır hasarlı araçlar konusu da sektör temsilcilerinin gündeminde. Trafik güvenliği açısından büyük önem taşıyan bu araçların kontrolü için yeni bir denetim mekanizması oluşturulması gerektiğini belirten uzmanlar, bu araçların doğru biçimde onarıldığından emin olunması gerektiğini dile getirdi. Ayrıca, hasarlı araçların satış ve onarım süreçlerinin bağımsız bir sistemle takip edilmesi gerektiği vurgulandı.
Sonuç:
Hurda teşviki ve ÖTV düzenlemeleri konusunda kamuoyunda oluşan beklentiler artarken, uzmanlar sürdürülebilir ve adil bir uygulama için detaylı önlemler alınması gerektiğine dikkat çekiyor.